Jan Zadák řídil několik let celosvětový obchod a podnikové služby pro společnost Hewlett-Packard. V prosinci minulého roku v mezinárodní technologické firmě skončil. "Byl správný čas na změnu," říká muž, který pro HP pracoval dohromady dvacet let. Nyní se věnuje investicím, zajímá se především o start-upy.

"Měl jsem možnost pracovat s množstvím chytrých a schopných lidí, se zákazníky po celém světě, se špičkovými technologiemi, poznat, co to je řídit technologický byznys, softwarový byznys a byznys se službami na všech kontinentech," popisuje Zadák, co mu velká korporace dala. Zároveň ale říká, že práce na vrcholové pozici byla nesmírně náročná. "Neustále cestujete, pracujete 80, ale i 100 hodin týdně včetně většiny víkendů a každé tři měsíce se od vás očekává splnění plánu," popisuje. Ačkoliv pracoval po celém světě, nikdy se do sídla HP v Kalifornii neodstěhoval a s rodinou stále žije v Praze.

Jan Zadák (52)

Zadák začal svou kariéru v IT v devadesátých letech ve společnosti Olivetti.

V roce 1997 nastoupil do Compaq Computer Corporation, kde postupně zastával různé vedoucí manažerské pozice, nejprve na tuzemském trhu a později i na úrovni regionu střední a východní Evropy.

V roce 2001 se stal jejím generálním ředitelem v Česku a následně firmu koupila HP. Tam byl například generálním ředitelem pro Evropu, Střední východ a Afriku (region EMEA), výkonným ředitelem pro celosvětový obchod nebo prezidentem pro podnikové služby EMEA.

Je mu 52 let a má dvě dospělé dcery, s rodinou žije v Praze.

Start-upům chybí byznysplán

Od ledna se Zadák začal věnovat privátním investicím v Česku a také předává své zkušenosti na workshopech. "Vidím to jako jednu z možností, jak "splatit dluh" republice, rád bych pomohl co nejvíce lidem se úspěšně rozvíjet. Motivuje mě možnost pomoci lidem otevřít nové možnosti, poskytnout jim nový náhled na svět a dát impulz do dalšího rozvoje," popisuje Zadák. Učení ho bavilo už při doktorandském studiu na ČVUT a v Erlangenu-Norimeberku, přednášel ale i při práci v Compaqu a HP.

Za tři měsíce prozkoumávání české startupové scény investor říká, že ho zaujaly tři mladé firmy v oblasti bezpečnosti dat, cloudu a digitálního marketingu. Zatím do nich ale ještě neinvestoval. "Myslím, že máme v zemi celou řadu velmi šikovných lidí, tak věřím, že se mi podaří napomoci rozvoji naší technologické a startupové komunity," říká Zadák s tím, že ho zajímají všechny oblasti, které se točí kolem technologických inovací.

Přiznává, že ho překvapilo, že české start-upy nemají ekonomické povědomí a základní byznysplány. "Chybí jim ekonomický smysl řízení rozvoje, definice cílů, jednoznačných rozhodnutí… Je to takové chaotické. Nemá to ekonomickou kvalitu, kterou bych očekával," vysvětluje Zadák. Rovněž podle něj start-upy podceňují vybudování technologických platforem svého podnikání a chybí jim znalost zahraničních trhů. "Řešením je lepší vzdělání," tvrdí.

Ideálně by podle něj start-up měl mít jasno v produktu či službě, se kterou se chce prosadit, a vědět, kde a komu je chce nabídnout. "Měl by jasně a stručně definovat, jak a proč se bude odlišovat od konkurence, k jakým ekonomickým výsledků to povede a v jakém čase a co k tomu bude potřebovat," uzavírá Zadák.